PROIECTARE
VMSBA asigura proiectare de arhitectura, rezistenta si instalatii interioare precum si specialitati conexe (sistematizare verticala, accese, drumuri, instalatii exterioare constructiilor) parcurgand toate fazele de proiectare SF, DTAC/DTAD, DTOE, PT si DE.
In conformitate cu prevederile Legii 350/2001 procesul de autorizare a lucrarilor de constructie incepe prin eliberarea Certificatului de Urbanism. Pregatim pentru clientii nostri documentatia tehnica necesara pentru obtinerea acestuia si ne implicam in tot procesul pana la eliberarea certificatului.
- Faza de proiectare Studiu de Fezabilitate (SF)
Institutiile publice si persoanele juridice care doresc accesare de fonduri europene sunt obligate sa intocmeasca o documentatie tehnica preliminara in conformitate cu prevederile HG 907/2016 denumita studiu de fezabilitate prin care se stabilesc solutiile tehnice principiale, modul de configurare a viitorului imobil, solutiile de asigurare a utilitatilor si sistematizarea verticala a incintei, precum si valorile investitiei structurate pe capitole.
Aceste informatii poarta denumirea de indicatori tehnico-economici care se aproba de catre investitor, in cazul institutiilor publice in cadrul unor comisii tehnico-economice (CTE) si care au caracter obligatoriu de a fi respectate in urmatoarele faze de proiectare. SF-ul se bazeaza pe studii de teren precum studiul topografic si studiu geotehnic.
- Documentatii pentru obtinerea avizelor solicitate prin Certificatul de Urbanism
Este exclusiv in sarcina noastra sa pregatim toate documentatiile pentru obtinerea avizelor solicitate prin Certificatul de Urbanism, fie ca se obtin pentru fazele SF sau DTAC. Continutul fiecarei documentatii este specificat in legislatia specifica a institutiei avizatoare. Intocmirea documentatiilor tehnice si a dosarelor propriu-zise pentru obtinerea avizelor se realizeaza de catre arhitectii din cadrul societatii noastre.
Depunerea documentatiilor la institutiile avizatoare si ridicarea avizelor se poate realiza de catre personalul nostru sau de catre beneficiar sau investitor prin personalul sau propriu. Costul taxelor de avizare este suportat exclusiv de catre beneficiar sau investitor.
- Documentatie pentru obtinerea Autorizatiei de Construire (DTAC)
In trecut aceasta documentatie a purtat denumire de PAC (Proiect pentru obtinerea Autorizatiei de Construire) astfel ca cele doua sunt sinonime. DTAC-ul include cel putin cele cinci specialitati de baza respectiv arhitectura, rezistenta, instalatii electrice, instalatii sanitare si instalatii termice si poate fi completat cu alte specialitati precum cai de acces si drumuri sau instalatii exterioare.
Continutul DTAC este reglementat atat de Legea 50/1991 privind autorizarea lucrarilor de constructii cat si de HG 907/2016 privind continutul documentatiilor tehnice finantate din fonduri publice, astfel ca in functie de tipul investitorului, persoana fizica, juridica sau institutie publica se va aplica acel continut cadru necesar.
Documenatia pentru obtinerea Autorizatiei de Construire contine parti scrise (memorii tehnice pe specialitati) si parti desenate (planuri, sectiuni, fatade, detalii) conform specificatiilor legii. Dosarul DTAC contine pe langa cele enumerate si alte documente cum ar fi studiile de teren (topografic, geotehnic), avizele si acordurile obtinute, devizul general al investitiei, documente cadastrale, documente care atesta dreptul de proprietate si desigur cererea pentru emiterea autorizatiei de construire insotita de anexa.
- Documentatie pentru obtinerea Autorizatiei de Desfiintare (DTAD)
La fel ca in cazul DTAC in trecut aceasta documentatie a purtat titlul de Proiect pentru obtinerea Autorizatiei de Desfiintare (PAD), notiunea fiind similara cu cea folosita in prezent. DTAD se intocmeste in cazul desfiintarii totale sau partiale a unei constructii. In conformitate cu prevederile Legii 50/1991 modificata prin Legea 7/2020 in cazul in care se realizeaza atat lucrari de desfiintare cat si lucrari de constructie se va elibera un singur certificat de urbanism, iar documentatia va trata ambele procese.
Astfel, DTAD se intocmeste doar in situatia in care se realizeaza desfiintarea unor constructii, rezultand un amplasament liber pe care in viitor s-ar putea edifica o constructie. Documentatia DTAD se bazeaza pe studii de teren precum studiu geotehnic, expertiza tehnica in vederea desfiintarii, relevee de arhitectura si rezistenta si are un continut cadru mentionat in Legea 50/1991. Dosarul DTAD include partea tehnica de arhitectura si rezistenta, parti scrise si desenate, documente cadastrale, studiile de teren, devizul lucrarilor, avizele si acordurile obtinute pentru aceasta faza.
- Documentatie pentru Organizarea Executiei (DTOE)
Si aceasta documentatie a avut o denumire anterioara, respectiv POE – Proiect pentru Organizarea Executiei si se refera la modul in care va fi organizata incinta pentru santier, solutiile de asigurare temporara a utilitatilor, configurarea acceselor, a punctelor de colectare a deseurilor, etc. Aceasta documentatie se intocmeste de catre arhitect si contine o serie de prevederi conform legislatiei in vigoare.
- Proiect Tehnic (PT)
Reprezinta cea mai importanta parte a unui proiect deoarece in baza acestei documentatii se realizeaza lucrarile de constructie.
Conform legislatiei, Proiectul Tehnic trebuie sa fie prezent in santier si pus la dispozitia organelor de control atunci cand este solicitat, in lipsa acestuia aplicandu-se sanctiunile corespunzatoare. Proiectul Tehnic are un continut cadru mentionat in Legea 50/1991 valabil pentru investitiile private ale persoanelor fizice si juridice si un continut cadru in HG 907/2016 valabil pentru investitiile realizate din fonduri publice (locale, de stat, externe) si contine cel putin cele cinci specialitati: arhitectura, rezistenta, instalatii electrice, instalatii santiare, instalatii termice si poate fi completat in functie de tipologie de alte specialitati precum instalatii exterioare, instalatii speciale, drumuri si platforme, etc.
Proiectul Tehnic include pe langa partile desenate (planuri, sectiuni, fatade, scheme) pentru fiecare specialitate din cele mentionate, parti scrise ce includ memorii tehnice, breviare de calcul, antemasuratori pentru materialele utilizate, fise tehnice, devize continand materialele si lucrarile necesare, centralizatoare ale operatiunilor, programe de faze determinante pentru fiecare specialitate, programul de urmarire in timp a constructiei. Proiectul Tehnic poate suporta in perioada de executie a lucrarilor anumite modificari, in conditiile stipulate in lege, prin dispozitii de santier ale proiectantilor de specialitate.
- Detalii de Executie (DE)
Aceasta faza de proiectare poate fi asimilata in unele cazuri in cadrul Proiectului Tehnic si presupune redactarea detaliilor tehnice pentru fiecare specialitate (arhitectura, rezistenta, instalatii interioare, exterioare, drumuri, etc) care vin sa clarifice solutiile tehnice abordate prin clarificarea ordinii realizarii lucrarilor, utilizarii materialelor de constructie, tipurilor si modalitatilor de asezare si prindere, etc.
Prin Detaliile de Executie se ofera o acuratete proiectului si se incearca diminuare riscurilor executantului de a gresi in santier. Detaliile de Executie se pot elabora de catre fiecare proiectant de specialitate si pe perioada executiei lucrarilor.